Пређи на садржај

Џангада — необична бразилска једрилица

ОД ДОПИСНИКА ПРОБУДИТЕ СЕ! ИЗ БРАЗИЛА

ВЕЋ вековима неустрашиви рибари звани џангадеироси једре сунчаном, североисточном обалом Бразила у својим једноставним али прелепим џангадама. Дозволите ми да вам испричам шта сам сазнао о овим необичним једрењацима.

На први поглед, џангада вас може подсећати на некакав сплав који су у журби склепали бродоломници. Али недајте се заварати. Џангаде досежу брзину од скоро дванаест километара на сат и учествују у регатама. Иако су једноставног облика, оне могу по неколико дана остати на мору и могу се наћи поред огромних трансатлантских линијских бродова, удаљене од обале чак до 60 километара. a

Када су португалски колонизатори додали троугласто једро климавим сплавовима које су домороци користили, настала је џангада која је први пут коришћена у Бразилу крајем 17. века као рибарски брод на отвореном мору. Име џангада, што значи „спојити“, настало је захваљујући Португалцима. Пре него што су стигли у Бразил, они су посетили Индију где су усвојили ову тамилску реч.

Од тих раних дана, џангада је доживела неке измене. Првобитно се њен труп састојао од пет до осам дебала лаког дрвета сличног балсамовом дрвету, као што је пиува, који су спојени помоћу влакана, без употребе иједног шрафа или ексера. Данас се већина трупова гради од грађе сличне оној која се користи у изградњи бродова, што их чини издржљивијима. Још једна новотарија јесте једна дрвена кутија обложена цинком и стиропором, у којој се чува улов. Величина џангада остаје непромењена — дужина између 5 и 8 метара, ширина до 1,8 метара.

Недавних деценија је конкуренција у виду савремених рибарских бродова натерала многе џангадеиросе да траже неко друго запослење, као што је вожња туриста на џангади. Још увек има неколико малих традиционалних рибарских насеља дуж обала североисточног Бразила. Ту је живот једноставан. У многима од њих, док су мушкарци на мору, жене надопуњују кућни буџет израђујући фин чипкани рад.

На своју прву пловидбу џангадом кренуо сам из рибарског насеља са обале код Мукурипеа.

Дан када сам био џангадеиро

У 4 часа ујутро, на обали се упознајем с четворицом сучланова посаде. Наш капетан је Асис. Након што су дигнута једра, мој први задатак је да помогнем да се џангада порине у море с дебала карнауба палме на којима стоји. Скоро истог тренутка џангада бива поплављена и изгледа као да ће потонути. На сву срећу, то је само мој утисак. Џангаде су практично непотопиве. Понекад се преврну, каже ми посада, при чему је потребан искусан морнар и добар пливач да би се вратиле у прави положај. Било како било, док се усуђујемо да отпловимо све даље од обале, таласи непрестано запљускују палубу.

Наш капетан заузима своје место на крми, одакле држи под контролом једра и кормило. Један други џангадеиро стоји на прамцу. Остала два члана посаде држе се за канап везан за стубове и нагињу се уназад како би направили противтежу нагибу џангаде. Као посматрач, закључио сам да је најбоље ако се држим за стубове. Морска болест је уобичајен проблем код морнара новајлија попут мене, али покушавам да савладам мучнину како год знам и умем.

Након двочасовног једрења, стижемо до нашег одредишта. Посада брзо спушта једра и баца сидро — камен стављен у дрвени рам — и почиње рибарење. Уместо штапова за пецање, чланови посаде користе конце. Зато су им руке пуне ожиљака и жуљева. Осим рибарења, они понекад хватају и јастоге помоћу клопке зване манзуа, која је направљена од бамбуса и најлона за пецање. Да би се заштитили од сунца, неки носе сламнате шешире са широким ободом, а неки капе.

За џангадеира живот представља непрекидну, сурову колотечину састављену од соли, зноја и сунца. Све мањи број младих мушкараца изабира да се бави овим послом, послом који се вековима преноси са оца на сина.

Током раног поподнева враћамо се назад у друштву неколико других џангада. С њиховим елегантним белим једрима затегнутим између светлозеленог мора и плавог неба, они се боре с разбеснелим таласима — што је заиста призор од којег застаје дах и који је инспирација за настанак многих стихова и песама.

Када смо стигли до копна, помогао сам да се џангада одвуче на своје место на песку. Џангада обично тежи 300 килограма, али је за наше уморне руке изгледало да је много тежа. Џангадеироси продају свој улов препродавцу који ће рибу продавати муштеријама. Наше путовање је било кратко при чему смо упецали свега неколико килограма рибе. Међутим, џангада може да превезе чак до 1 000 килограма уловљене рибе. Захваливши посади вратио сам се кући уморан али задовољан. Ноћу, лежећи будан, замишљам како још увек могу да осетим љуљање џангаде, једноставног али необичног бразилског једрењака.

[Фуснота]

a Године 1941, четири џангадеироса су препловила 3 000 километара од града Форталезе до Рио де Жанеира. Њихови доживљаји су препричани у документарном филму It’s All True, у режији Орсона Велса.

[Слика на 25. страни]

Традиционална џангада од дебала, која више није у употреби