Пређи на садржај

У потрази за муфлоном

Лепо је пролећно јутро. Наоружани мапама и фотоапаратима и опремљени шеширима и издржљивим чизмама, крећемо нашим теренским возилом ка шуми Пафос, која лежи високо у планинском венцу Тродос, на Кипру. Надамо се да ћемо видети муфлона, створење коме је тешко прићи. О каквој је животињи реч?

МУФЛОН се убраја међу дивље овце. Широм Средоземља може се наћи више врста муфлона, али ова која је пробудила нашу знатижељу живи само на Кипру. За њу се каже да представља спој лепоте јелена и окретности јарца. Зоолози је називају Ovis gmelini ophion, док је међу становницима Кипра позната као агрино. Живи искључиво у удаљеним планинским подручјима.

Силазимо са аутопута и пролазимо кроз брдовити предео у подножју планина, а затим кроз једну лепу долину. На обронцима брда виде се села, а долину красе воћњаци. Међутим, услови за вожњу постају све тежи, тако да на неким местима возимо уз саму ивицу стрмих планинских падина. Коначно стижемо до нашег одредишта — постаје чувара. Налазимо се дубоко у шуми Пафос, на подручју површине 60 000 хектара прекривеном боровима и кедрима. Наручујемо кафу и ћаскамо са Андреасом, шумаром у зеленој униформи који са одушевљењем прича о муфлонима.

Према његовим речима, муфлон је највећи дивљи сисар на Кипру. У прошлости је велики број њих тумарао острвом. Ове дивље овце приказане су на многим грчко-римским мозаицима. Осим тога, у средњовековним записима говори се о томе како је у овој шуми племство са ужитком учествовало у лову на њих.

Док нас води до једног ограђеног простора, Андреас нам пружа више појединости о муфлону са Кипра. Примера ради, сазнајемо да је с проналаском ловачке пушке дошло до драстичног смањења његове популације. Ова животиња је заштићена тек 1938, када су усвојене измене закона о лову на Кипру. Шумари и полиција су се удружили како би сузбили криволов. Годину дана касније, лов је овде потпуно забрањен. Те новине, као и додатне мере које се спроводе од 1960-их, довеле су до тога да се популација муфлона знатно повећала.

Наш први сусрет

Пратимо Андреаса до једног ограђеног простора и виримо кроз грмље и дрвеће. Након што нам је дао знак да будемо тихи, Андреас нас води уз омању падину. Одатле видимо три одрасле женке и два новорођена младунца како пасу на једном сунчаном пропланку. Женке су високе око 90 центиметара, руно им је светлобраон боје, док је на трбуху блеђе.

Пошто у ово доба године има изобиље вегетације којом се хране, женке су сувише заузете бршћењем лишћа тако да не обраћају пажњу на нас. Међутим, младунчад престају да скакућу унаоколо и праве неколико несигурних корака ка нама. Очарани смо тим призором! Нажалост, звук једног од наших фотоапарата био је довољан да их уплаши и за трен ока цела група је нестала у шуми.

Одушевљени оним што смо видели, одлучујемо да пешке истражимо шуму у нади да ћемо муфлоне видети у дивљини. Андреас предлаже да то покушамо да урадимо у зору, када се у потрази за храном ове животиње понекад одваже да дођу до руба шуме. Пошто планирамо да преко ноћи кампујемо у долини, било би погодно да истражимо планину која се издиже изнад ње. Сазнајемо да муфлони током топлијих месеци често посећују више обронке, а зими, када су врхови прекривени снегом, трагају за јестивим растињем у нижим пределима. Понекад се чак одваже и да изађу из шуме.

Муфлони се паре у јесен. Током зимских месеци крећу се у стадима која броје од 10 до 20 животиња. Када у априлу или мају почну да добијају младе, стадо се дели у мање групе, као што је група коју смо видели у ограђеном простору приликом нашег првог сусрета с њима. Одрасли мужјаци обично сами трагају за храном.

Ован у дивљини!

Рано следећег јутра опет се возимо узбрдо. На једном пропланку паркирамо ауто и улазимо у шуму пре него што се сунце подигне сувише високо. У шуми је још увек тихо, а међу дрвећем лелуја измаглица. Застајемо да уживамо у тишини, а онда изненада примећујемо величанственог, снажног мужјака, чије је густо зимско руно скоро отпало. Доњи део његовог врата прекривен је тамном вуном. Он достојанствено окреће главу и гледа нас кроз тамне трепавице, испитујући ваздух како би осетио наш мирис. Сваки од његова два масивна, савијена рога сигурно је дугачак најмање 40 центиметара! Са својих око 35 килограма овај мужјак је тежи од женки које смо видели јуче.

Стајемо као укопани, једва се усуђујући да дишемо. И поред тога, ово опрезно створење изгледа да је осетило наш мирис, јер трза главом горе-доле, а затим нестаје. Оно што смо за ова два дана видели и сазнали заиста нас је импресионирало. Продубила се и наша захвалност према Створитељу, који је рекао: „Јер је моје свеколико горско зверје и све животиње на хиљаде по планинама“ (Псалам 50:10).

[Слике на странама 24, 25]

Муфлон са Кипра (у позадини) и европски муфлон

[Извори слика на 25. страни]

Горе десно: Oxford Scientific/photolibrary/Niall Benvie; европски муфлон: Oxford Scientific/photolibrary